ترکیب بندی یکی از مهمترین بخش هاست
این مقاله بیشتر به خلاقیت و کانسپت و لی اوت بندی در عکس ها مربوط می شود
میخواهیم کمی به ترکیب بندی و زیبایی شناسی در عکس های طلا و جواهرات بپردازیم
هر محصولی هویت و یک شخصیت خاص خودش را دارد و مهارت عکاس منتقل کردن این خصوصیت ها از طریق تصویر به مخاطب است.
دسته بندی انواع فضاها در عکاسی طلا و جواهرات
در بحث فضا و ترکیب در عکاسی جواهرات، سه دسته بندی وجود دارد:
1- دکوراتیو(فضاسازی شده)
همراه با شخصیت و احساساتی که در سوژه نهفته است و مرتبط بودن فضای حاکم در صحنه با جواهر مهمترین وظیفه آن است
2- پس زمینه ساده تک رنگ
بیشتر به جزئیات خود سوژه تمرکز می کند و اجزای کار باید به خوبی مشخص باشد . چنین فضایی خشک و بدون احساسات است چون هدف نمایش جواهر از نظر فنی است.
3- مدلینگ
مهمترین جنبه آن نمایش واقعی و رعایت تناسب و اندازه جواهر روی بدن است

به چه مواردی باید در ترکیب بندی توجه داشت

هر سه فضای گفته شده ترفند ها و تکنیک های منحصر به فرد خودشان را دارند که در این پست به بخش هایی از اونا اشاره می کنیم.
اینکه محصول ما چه ژست و فرمی را در عکس به خود بگیرد بسیار مهم است چون با یک قطعه کوچک و جمع و جور طرفیم که ممکن است کمی هم بد قلق باشد! و به ناچار باید سعی کنیم تمامی جزئیات این سوژه گران بها به نمایش در آید.
اول از همه به سراغ انگشتر ها برویم و ببینیم چه مواردی در نمایش آن حائز اهمیت است.
در انگشتر چه شاخص هایی مهم است؟
در عکاسی انگشتری که سنگ یا نگینی دارد بهتر است که به نوعی قرار بگیرد که سنگ ها به سمت لنز دوربین باشد چون چشم مخاطب در نگاه اول به چنین محصولی اول به سنگ و نگین آن می افتد.
در درجه دوم رینگ داخلی کار و بازو های آن هم دیده شود. تصویر روبرو کمک بیشتری به توضیح من می دهد.

در گردنبند چطور؟
اتصال زنجیر به گردنبند و جزییات خود پلاک گردنبند خیلی مهم است و مثل سنگ انگشتر، این مورد هم باید کانون توجه باشد.
در اکثر مواقع نیازی به نمایش زنجیرهای معمول، بصورت کامل نیست مگر اینکه زنجیر خاصی و منحصر به فردی باشد.
زاویه عکاسی از گردنبند روی بدن مدل هم باید یا از روبرو یا سه رخ باشد که جزئیات به خوبی دیده شود.

ترکیب بندی در مدل هم مهم است؟

در این دسته بندی انتخاب خود مدل هم مهم است به طوری که استایل و میکاپ شخص مدل باید هم راستا با آن محصول باشد.
ترکیب بندی در عکاسی مدل همیشه محدود به فیگورهای استاندارد نمیشه.گاهی هم میشه ساختار شکنی و خلاقیت رو چاشنی کار کرد.
کدام زوایا و ترکیب بندی اصولی تر است؟
اگر خلاقیت را فاکتور بگیریم ، زوایای استاندارد و متعارف در نمایش هر اکسسوری را در برند های معروف جهان میشه پیدا کرد.دیدن آن ها کمک زیادی به درک جزئیات ترکیب بندی می کند. کافی است سری به سایت یا شبکه های اجتماعی آن ها بزنید.

پیشنهاد من چیست؟

سعی کنید در درجه اول زوایای استاندارد را تمرین و امتحان کنید و بعد از آن سعی کنید شیوه های خلاقانه را پیش ببرید و لازمه ی این کار مسلط بودن به مفاهیم پایه ترکیب بندی ودیدن نمونه عکس زیاد است.
هر روز یک بازه ی زمانی برای دیدن نمونه عکس را در برنامه خودتان جا دهید.